Thursday 16 June 2011

perbezaan RAM dan ROM

Apakah langkah terbaik yang perlu diambil untuk memastikan komputer bebas daripada virus?.
Ini kerana sering berlaku keadaan membabitkan sesebuah komputer yang telah dilengkapi perisian anti virus tetapi masih berhadapan dengan masalah serangan virus. — Mohd. Faliq
Beberapa langkah yang boleh diambil
* Pastikan anda menggunakan filem, lagu, permainan, perisian atau program komputer yang tulen.
Ini termasuk bahan yang mengandunginya seperti DVD, CD dan lain-lain.
Berkemungkinan besar bahan-bahan yang tidak tulen tersebut juga mempunyai virus komputer.
* Sentiasa mengemaskini Windows dengan Windows Update pada laman web Microsoft.
* Sentiasa mengemas kini enjin atau program kemas kini perisian anti virus yang digunakan.
* Buat salinan pendua konfigurasi Windows menggunakan Systems Restore.
Namun ia tidak kebal kepada virus tetapi hanya beroperasi seperti biasa dalam masa tertentu sebelum kembali kepada keadaan yang di serang virus komputer.
* Tidak memuat turun program-program komputer yang dicurigai di Internet atau dalam e-mel. Sekiranya mahu memuat turun program komputer itu juga, ia perlu diimbas terlebih dahulu menggunakan perisian anti virus yang telah dikemas kini. Elakkan daripada program-program perkongsian fail P2P seperti Torrent dan Kazaa kecuali anda tahu dari mana fail tersebut di muat turun
* Melayari Internet dengan selamat. Pelayar web yang digunakan seperti Mozilla, IE dan sebagainya perlu dikonfigurasikan dengan selamat dan betul di bahagian fungsi sekuriti seperti sentiasa tidak membenarkan pop-up Windows atau tetingkap terbuka.
* Sentiasa mengimbas program atau fail komputer yang diperolehi daripada luar dengan perisian anti virus yang telah dikemas kini seperti cakera Flash USB, disket, CD, DVD dan sebagainya .
* Pasang program firewalls persendirian atau personal firewall untuk menambah baik sistem perlindungan komputer anda tetapi ia perlu dikonfigurasikan dengan baik.
Dalam Windows sudah terdapat program tembok api ini yang dikenali sebagai WindowsFirewall. Program-program yang lain adalah seperti Zone Alarn, Sygate dan lain-lain.
Inilah antara langkah awal yang boleh diambil.
Soalan 2
Boleh terangkan apa perbezaan antara RAM dengan ROM.
Persamaan antara RAM dan ROM adalah kedua-duanya merupakan sejenis memori komputer.
RAM adalah singkatan untuk Random Access Memory dan ROM adalah singkatan untukRead Only Memory.
RAM, simpanan data di dalamnya bersifat sementara manakala ROM pula simpanan data dalamnya adalah bersifat kekal.
Sebagai contoh, RAM akan digunakan untuk menyimpan segala maklumat atau data yang sedang dilarikan dalam komputer seperti membuka pelayar web untuk melayari Internet, membuka fail, bermain komputer dan sebagainya.
Sekiranya berlaku gangguan elektrik, komputer akan terpadam. Apabila komputer ini dibuka semula, segala maklumat atau data yang dibuka sebelum ini akan terpadam sekiranya ia tidak disimpan dalam cakera keras. Ini kerana ia disimpan secara sementara di dalam RAM.
Manakala ROM pula, biasanya ia digunakan untuk menyimpan maklumat atau data berkenaan dengan spesifikasi dan konfigurasi komputer seperti maklumat berkenaan dengan perkakasan dan sistem komputer seperti yang terdapat dalam BIOS (Basic Input Output System) dan sebagainya.
Apabila dibuka, data dan maklumatnya tetap sama kerana ia disimpan secara kekal dalam ROM.
# Selingan berita hiburan dan berita menarik yang lain.

Incoming search:

perbezaan antara ram dan rom,-cara memasang perisian tembok api (firewall) dengan betul

No comments:

Post a Comment